Kundalini - Praktické historky

sestavila: Bonnie Greenwellova

Sarah

Sarah se narodila v roce 1918 ovdovele matce. Ta byla clenkou sekty Christian Science a teosofkou. V detstvi se Sarah zajimala o okultni a duchovni zalezitosti, zvlaste silne citila spojeni se svym zesnulym otcem a byla odhodlana prozkoumat tyto zalezitosti a pomahat lidem mene stastnym, nez byla ona sama. Nekdy po svych dvacatych narozeninach se provdala za mladeho studenta prav, ze ktereho se pozdeji stal uspesny advokat, a ona venovala veskerou svou energii rodine a praci pro blizni. Jeji zivot byl po cela leta naplnen zalezitostmi tykajicimi se mistni komunity a cirkve a vychovou sesti vlastnich a triceti do pece ji sverenych deti. Ucila v nedelni skole, davala hodiny nabozenstvi a zasedala v radach mnoha charitativnich organizaci.

kundaliniPo ctyricitce ji vsak tato prace jiz tolik nenaplnovala. Zjistila, ze ji dojima jednoduchost, s jakou retardovane deti, ktere vyucovala nabozenstvi, pristupovaly k Bohu. Zacala studovat meditaci, nejprve se hodinu denne venovala koncentraci na svicku, zapalku nebo dech. V prubehu dalsich deseti let studovala transcendentalni meditaci (TM) a meditovala, odrikavala jogicke mantry, venovala se pohybovym a koncentracnim metodam az dve hodiny denne. Po dovrseni padesatky se zacala zajimat o parapsychologii a jungianskou psychologii a vratila se na universitu, aby ziskala nejprve bakalarsky a pak i magistersky titul v oboru psychologie. Tou dobou tez navstevovala zenskou terapeutickou skupinu, kde namalovala celou radu obrazu se symbolickymi obsahy. Pak se zucastnila seminare s Brughem Joyem, kde doslo k jejimu probuzeni.

V prubehu sezeni s Joyem denne hodinu meditovala a dvakrat denne absolvovala sezeni, ktera zacinala poslechem zvuku o vysoke intenzite. Zakusila zkusenost vnitrniho zraku (kdy okem mysli vidime nitro sveho tela), takze mohla videt cakry. Brugh ji doporucil, aby vizualizovala trojuhelniky setkavajici se u solarniho plexu. Normalne se tato vizualizace pojila se sedmou, sestou, patou a ctvrtou cakrou, ale v jedne meditaci videla, jak sestupuje uplne dolu az k zakladni cakre. Jakmile dosahla tohoto bodu, jeji pozornost vystrelila nahoru jako obrovsky orgasmus celeho tela, az ji vytryskly slzy. Po dva nasledujici dny se citila znacne "vykolejena". Pripadala si nesoustredena, s rozptylenymi myslenkami a tissi nez obvykle. Jeji energie byla nadale velmi intenzivni a nedovolila ji usnout. Citila nahlou radost a spontanne se smala nebo plakala. Nepocitovala temer zadne hranice a behem meditace se tato zkusenost vracela.

Tato predstava ji uz neopustila a pri meditacich miva zazitky intenzivni energie, nekdy nekolikrat tydne, jindy s prestavkami trvajicimi nekolik mesicu. Nekdy energii probudi hudba. Vize prichazeji spontanne nebo jako odpoved na jeji otazky. Navstivil ji vnitrni duchovni pruvodce jmenem Michael, ktery ji nabidl vedeni. Vytvarne se vyjadrila v mnoha pracich, v nichz pouzila symboly jako kriz, slabiku Om (kterou v te dobe vubec neznala), trojuhelniky, kruhy, ohne a hady. Nezminuje se o zadne aktivite kriji, snech nebo fyzickych potizich, ktere byvaji spojovany s Kundalini. Sarah si vybavuje nekolik desivych vizi -- jednu, v niz mela pocit, ze je kousek po kousku rozrezavana, a jinou, v niz jsou z jejiho tela vytahovany kordy. Tvrdi, ze se naucila oddelit se od negativnich vizi a "odklidit ego z cesty", a ony ustaly. Jednu noc ji trikrat probudil muzsky hlas, ktery rikal "vyzva k zavazku". Sarah se domniva, ze tato udalost byla jakymsi meznikem prohloubeni jeji duchovni zkusenosti.

Sarah pokracovala v praci s Joyem a behem meditaci praktikovanych na jeho seminarich mela jak dalsi vize, tak jasnovidne zazitky. Napsala tri knihy, jez z vetsi casti inspirovala hudba. "Kazdy den jsem spatrila kousek celkove vize a behem dvou tydnu jsem dokoncila pribeh, ktery mi ukazoval, co se deje v me psyche. Pri jejich sledovani nebylo tezke pochopit, co znamenaji." Nekolikrat videla bytosti, ktere ji pomahaly lecit klienty, s nimiz byly spojeny. Jednou v meditaci ucitila vuni havanskeho doutniku a mela vizi velkeho, drsneho, ji naprosto neznameho Anglicana. Ten ji predal zpravu pro svou ovdovelou zenu, ktera byla tou dobou jeji hostem.

Po probuzeni Sarah ziskala doktorat z psychologie. Ma psychoterapeutickou praxi a vyucuje -- prednostne se venuje praci s malou skupinou, pri niz vyuziva rizenou predstavivost, hudbu, sny, vytvarne umeni, tanec, pohybove a meditacni praktiky. Koncepce jednotlivych hodin je ji pokazde predana z jine dimenze. Casto tez vidi svetla a barvy v cakrach a dokaze asistovat pri uvolnovani bloku v cakrach.

Sarah si mysli, ze "nekteri lide pocituji energii Kundalini jako invazi, a maji-li mnoho kriji, je to znamenim, ze teto invazi vzdoruji". Nejdulezitejsim aspektem zvladnuti procesu Kundalini je duvera. "Dokazu lidi dovest na uroven, z niz mohou videt, co potrebuji, a prinest si toto poznani zpet. Musime duverovat leciteli, ktereho v sobe maji." Kdyz pracuje s jinymi lidmi, kteri maji zkusenosti s Kundalini, hlavne nasloucha a vede terapeuticky proces, kteremu rika hlasovy dialog, behem nehoz promlouva k energii Kundalini. Ma pocit, ze jeji klienty uklidnuje uz pouhy rozhovor, protoze vedi, ze i ona prochazi procesem, a uz se tolik neobavaji sveho silenstvi. Pomaha jim tez spojit se se zablokovanou energii, a to tak, ze je uci ponorit se do teto zkusenosti, a v tomto stavu zadat, co jejich telo potrebuje -- at uz je to laska, povzbuzeni nebo uvolneni. K vyjadreni a uvolneni bloku pouziva praci se sny, umeni, tanec nebo pohyb

Sarah nehovori o radikalnich zivotnich zmenach spojenych s timto otevrenim, ale pozoruje, jak se jeji duchovni uvedomeni prohlubuje, coz povazuje za soucast procesu rustu, v nemz se jiz nachazela. Jeji koncept Boha se zmenil na vice neosobni hledisko, protoze jej vidi jako soucast vsech a vseho, a minulych ci budoucich starosti se vzdava ve prospech pritomnosti. Nevenuje se jiz svym drivejsim charitativnim aktivitam, ale nekdy "citi tolik soucitu, az to boli". Poznamenava: "Cim vic do toho pronikam, tim mene vim. Predtim jsem si myslela, ze vim hodne, ted si ale nejsem jista. Presouvam se do nevedeni, ktere pripomina koncept 'bezhranici' Kena Wilbera, a to neni moc pohodlne misto."

Komentar k diagnoze teto zkusenosti

Sarinu zkusenost lze povazovat za nejmene intenzivni a desivou ze vsech uvedenych v teto kapitole. Z hlediska nasledne produktivity, paranormalni kapacity a tvorivosti po probouzeni je ovsem nejvyraznejsim z pribehu, ktere mi vypraveli lide, s nimiz jsem si povidala o Kundalini. Ze vsech nejmene hovori o fyzickych potizich nebo nemocech, a prestoze je nejstarsi ze zkoumanych subjektu (v dobe rozhovoru ji bylo 68 let), je pravdepodobne nejenergictejsi.

Vzpominam si na slova Svamiho Tirthy, ze Kundalini lze probudit prostrednictvim nesobecke prace -- ta byla smyslem celeho jejiho zivota. Jeji ciny, peci o mnoho deti a podporu cele rady socialnich pripadu lze povazovat za ekvivalent karma-jogy. Ve svem zivote se tez setkala s paranormalnimi zazitky, coz koresponduje s alespon polovinou zivotopisu a pripadu, ktere jsem studovala. Tyto zkusenosti se po probuzeni znacne prohloubily a integrovaly. Sarah byla uprimne oddana duchovni ceste a po deset let sve meditacni praxe hledala zkusenost hlubsiho uvedomeni. Jako zrala, duchovne oddana a stabilni osoba snad mohla citit par pochybnosti, osobnostnich konfliktu a nejistot, ktere, jak se zda, u jinych zpusobuji paniku. Jeji zivot je vsak prost ambivalence, experimentovani, prilisneho zabyvani se vlastni osobou i zkusenosti s psychedeliky, na rozdil od zivotu nekterych jinych hledacu duchovniho probuzeni. Misto toho je pro ni typicka sebedisciplina, velmi sporadany zivot a uspokojeni plynouci z nesobecke prace pro druhe.

Sarah rovnez diky praci s Joyem nepostrada kontext ani a podporu manzela, ktery byl rovnez zapojen do teto duchovni prace. To vse ji pomohlo zkusenost integrovat a vstrebat. Do hloubky studovala psychologii, prosla intenzivni terapii a znala se s lidmi, kteri prochazeli obdobnymi procesy. Probuzeni ji neprineslo zadne zasadni konflikty ohledne smyslu a smerovani jejiho zivota, naopak, poskytlo ji hlubsi duchovni dimenzi a vetsi intuitivni silu.

Mozna existuje mnoho lidi, jako je Sarah, hluboce oddanych Bohu podle vyznavanych nabozenskych tradic, kteri nejsou schopni prekonat bariery branici jim v prozitku prime zkusenosti, protoze v jejich vlastni tradici se s touto moznosti nepocita. Dogmaticke systemy mohou dokonce i v prostredi mnoha nabozenskych radu a teologickych instituci prekazet cloveku pri hledani metod, ktere pomahaji osvobodit psyche pro setkani s vnitrnimi aspekty bozskeho.

Beth

Beth se narodila v roce 1951 jako nejmladsi z peti deti. Byla vychovana v Arkansasu, v rodine, ktera z ni udelala "neprilis stastne dite". Jeji otec byl automechanikem. Matka mivala caste deprese, ale Beth si nevzpomina na zadna traumata nebo zasadni potize. Mela zakladni krestanskou vychovu a prilezitostne navstevovala baptisticky kostel, ale necitila zadnou naklonnost k cirkvi, prestoze casto premyslela o Bohu a o tom, proc prisla na svet. Domniva se, ze nekdy ve veku sesti nebo sedmi let mohla mit zazitky s energii a matne si vybavuje intenzivni energii, kterou jako dite pocitovala v perinealni oblasti, a vestecke uvedomeni. To pominulo spolu s pubertou.

Beth se v patnacti letech zacala zajimat o vychodni literaturu, hlavne o zenovy buddhismus, a v osmnacti letech zacala na zaklade znalosti ziskanych z techto knih nekolik minut denne meditovat. "Vetsinou jsem sedela a hodne premyslela o ruznych vecech," rika, "a stale vic me zamestnavaly myslenky o Bohu a smyslu zivota, nekdy jsem o techto otazkach uvazovala po cely den." Zacala pracovat jako sanitarka v nemocnici, a umirani, ktere ji obklopovalo, v ni probouzelo jeste hlubsi otazky. Zacala s nastavbovym studiem a pak se zapsala na ctyrlete studium mediciny pro zdravotni sestry.

Jednou v jednadvaceti se v noci probudila a nemohla dychat. "Mela jsem pocit, jako by me popravovali na elektrickem kresle. Me telo bylo paralyzovano. Nemohla jsem dokonce ani hnout prstem ci kricet o pomoc. Byla jsem uplne bdela, ale vystrasena. Dve obrovske ruce mackaly mou hrud a branily mi dychat. Byla jsem si jista, ze jsem se stala obeti hruzne nehody jako zabiti bleskem nebo elektrickym proudem. Bez jakekoli zjevne priciny se proud najednou presunul z horni casti meho tela k oblasti michy. Pak se soucasne pohnul dolu mym krkem a nahoru z chodidel a soustredil se u kostrce. Pak se vice mene utisil." Prestoze zazitek trval jenom asi deset minut, Beth pripadalo, jako by trval celou vecnost. Pak stravila nekolik hodin hledanim poruchy v elektricke instalaci po celem dome.

Tato prihoda se opakovala o den nebo dva pozdeji, kdyz odpoledne spala, a pak se fenomen rovnomerne zintenzivnoval, takze brzy se objevoval behem bdeni i spanku. Beth se zacala obavat, ze se u ni rozviji nejaka nervova nemoc. Brzy mela ruzne mentalni a vizualni zazitky. Nekdy spatrila "zarive svatozare a divna svetla zarivych barev". Zvlaste jedno kulate modre svetlo se zdalo byt trvalou soucasti jejiho periferniho zraku a neustale ji nasledovalo. Beth slysela podivne zvuky, jako bzuceni tisicu vcel, citila hadi pohyb stoupajici pateri nebo zablesk, pripominajici kulovy blesk, na prave nebo leve strane, provazeny pocity horka nebo chladu, ktere obvykle prostupovaly jeji hlavou a nekdy se zastavovaly v mozku. "Bylo to jako koupel v zarive energii a ja jsem tomu byla zcela vystavena na milost. Vnimala jsem to jako vyssi inteligenci. Nekdy jsem byla paralyzovana a opustila jsem sve telo."

Beth chvilemi povazovala mimotelni zkusenosti za prijemne, ale mela strach, ze se z nich nedostane a mozna zemre. Nekdy za chuze pocitila horkou energii, ktera se hnala vzhuru jejim telem, vidala prenadherna svetla, citila blazenost, nezavislost na case a prostoru a mela dojem, ze jeji vedomi je spojeno s telem jen tenounkou nitkou.

Asi sest tydnu ji energie zasahovala nekolikrat denne: ve skole, pri rizeni auta, pri praci i chuzi. Cele telo se ji zmenilo, mela zrychleny puls a srdce ji busilo. Mela porad hlad. At snedla cokoli, nemohla se nasytit a behem jednoho tydne zhubla o tri a pul kilogramu. O lidech, ktere potkavala, ziskavala informace paranormalnimi zpusoby a byla zmatena, protoze ztracela prehled o tom, co ji rekli a co jiz vedela. Barvy ji pripadaly zarivejsi a intenzivnejsi a videla svetla a slysela zvuky, ktere ji pripadaly jako nebesky zpev, zvony a zvonkohry.

Jestlize zamerila pozornost na svou hlavu, presunula se do ni energie a nebylo mozne predvidat, co se bude dit dal. Energie nekdy mocne vystrelila nahoru, nekdy byla horka nebo chladna, obvykle vsak neutralni. Vsechny tyto zkusenosti byly bezbolestne. Nekdy citila trhave pocity u korene patere, ovsem opet bez pocitu bolesti. Obcas omdlevala a jeji pokozka zvlhla. Nekdy se jeji telo chvelo a traslo, jako by kolem projizdel vlak, a casto mela pocit, ze je naplneno bzucenim a elektrinou. Kdyz se uvolnila nebo kdyz o energii mluvila ci na ni myslela, pocit se zintenzivnil. Nekolik mesicu sedavala kazdou noc ve stejnou dobu v kresle a zaplavovala ji energie, ktera se valila nahoru a jezila ji vlasy, a Beth byla naplnena blazenosti a vlnami svetla a vnimala "neodolatelny usmev". Jednou v noci citila, jak ji energie stoupa ke krku, a kdyz zavrela oci a pohledla do sveho nitra, spatrila "zlatou energii tocici se neustale kolem organu". Zdalo se, ze jeji pohyb je zamerny a inteligentni, jako by byla energie obeznamena s jeji anatomii a koupala ji v zarivem lesku.

Uzkost a strach ji znemoznily koncentrovat se, a tak ji pro spatny prospech vyhodili ze skoly. Z Beth se stala samotarka, temer neschopna fungovat nebo spat. Stale ji bylo na zvraceni, v ustech casto mivala pachut medi a palily ji rty. Nepretrzite trpela zavratemi, jednou nebo dvakrat dokonce upadla. Na vrsku hlavy a mezi obocim pocitovala vibrujici pocity a nemohla dostatecne spat. Casto mivala v oblasti kolem delozniho hrdla pocit sani, jako by energie potrebovala vaginalni tekutinu. Energie ji casto sexualne vzrusovala, a nekdy prozila spontanni orgasmus, ktery trval deset nebo patnact minut. Obcas to byl jemny pocit, ktery trval nekolik hodin.

Nakonec opustila svou praci v dome s pecovatelskou sluzbou. Sila jejiho ega zeslabla. "Citila jsem, ze nemam kontrolu -- byla jsem sluzebnici odkazanou teto energii na milost a nemilost. Me nalady se menily z euforie na depresi."

Energii pocitovala dva roky, nejintenzivneji behem prvnich nekolika mesicu. V techto pocatecnich mesicich mela tez dlouhe serie snu, z nichz mnohe byly o nuklearni valce. Nektere ji predpovedely setkani s budoucim manzelem. Kazdou noc obdrzela "jiny dar vize budoucnosti -- extremne zivy, urcitym zpusobem symbolicky a odehravajici se ve zcela odlisnem svete". Ve dvou snech se objevil jednorozec, ktery ji prinasel stastne pocity.

V te dobe Beth nevyhledala profesionalni pomoc, ale pritel ji dal zivotopis Gopi Krsny, ktery ji naplnil ulevou a nadeji, ze netrpi zadnou vaznou nemoci. Napsala mu a on ji odpovedel, a tak se nakonec vydala do Evropy, aby se s nim setkala. Rekl ji, ze zkusenost je opravdova, a dal ji nekolik zakladnich rad, aby spala, spravne se stravovala a snazila se byt dobrym clovekem. "Pomohlo mi, ze nekdo mou zkusenost potvrdil." Rika, ze ackoli se v nejhorsich stadiich procesu citila byt izolovana a osamocena, vedela, ze sve telo zna nejlepe. Bylo dulezite, aby sama dospela k tomuto zjisteni a nasla vlastni odpovedi. "Dokonce jsem chvilemi mohla na cely proces pohlizet jako na Boha, ale tez jako na proces evoluce nebo vyssi poznani ci inteligenci." Beth citi, ze ji probuzeni otevrelo zcela novy svet, jejimu svetonazoru pridalo novou dimenzi a dalo jejimu zivotu smysl.

Dnes, po ctrnacti letech, i nadale miva obcasne zkusenosti s energii, ackoli jsou jiz jen slabe a jemne. Kdyz byla pred nekolika lety tehotna, zdalo se, ze energie zmizela. U porodu ji vsak uplne rozechvela. Po letech se na to diva s nadhledem a rika, ze "o neco vice veri, ze se energie postara o sebe i o me". Zije klidnym zivotem se svym manzelem a detmi a pracuje jako zdravotni sestra.

Poznamka k diagnoze teto zkusenosti

Prestoze Beth trochu meditovala a rozjimala o duchovnim zivote, nenasledovala zadnou specifickou praxi, o ktere bychom mohli rict, ze vedla k tomuto dramatickemu spontannimu probuzeni, a nevybavuje si zadna traumata, jez bychom mohli povazovat za pricinu jeho obtizneho prubehu. Mela celou radu priznaku, o nichz se zminuje prislusna literatura, pocinaje nasilnymi energetickymi vyboji, slysenim jogickych zvuku, paranormalnimi a vesteckymi schopnostmi, emocionalnimi vykyvy, vizemi svetla a vnitrniho tela, spontanni sexualni energii a mimotelnimi zkusenostmi a blazenymi, a konce zazitky pripominajicimi samadhi.

Tezko rici, proc prosla tak intenzivnim probuzenim. Nejprostsim vysvetlenim je, ze to musi souviset se samskarami nebo karmou. Beth sama vidi moznou souvislost s genetickou pripravenosti pro toto stadium evoluce a domniva se, ze existuje biologicky zdroj zkusenosti, ktery ma spojitost s DNA. Je jednou z mala mnou zkoumanych osob, ktere nenasledovaly cestu jogy nebo se s umyslem pokracovat v procesu nespojily s nekterym ucitelem ci tradici, ale byla schopna ziskat kontext a pochopeni, ktere potrebovala, od Gopi Krsny. Nejvyznamnejsi pomoci, ktere se ji dostalo, bylo opakovane procitani jeho knihy a vedomi ze jeji zkusenost neni jedinecna a nenormalni, ale ze je soucasti procesu, ktery byl zaznamenan tez jinymi lidmi. V nasledujicich letech, pote, co se proces utisil, se soustredila na to, aby vedla vyrovnany a celistvy zivot a nasla si praci, ktera je prospesna jinym lidem.

Mark

Mark se narodil na jihu Spojenych statu v roce 1925 a v detstvi se musel vyporadat s nekolika traumatizujicimi ztratami. Jeho biologicka matka zemrela pri porodu a teta, k niz byl nesmirne pripoutan a jiz byl sveren do pestounske pece, zemrela, kdyz mu bylo sedm let. V jeho dvanacti letech opustil strycek, u ktereho bydlel, svou druhou zenu, na niz byl Mark urcitym zpusobem zavisly. V te dobe se vratil ke svemu biologickemu otci, ktery vedl nevyrovnany zivot. Mel devet starsich bratru a sester a nikdy zcela nezapadl do rodiny. V puberte odesel z domova, behem druhe svetove valky slouzil u letectva, pracoval a nakonec se mu podarilo vystudovat universitu a stat se ucitelem. V mladi mel dve automobilove nehody a jednou vypadl z vagonu vlaku, coz mu zpusobilo poraneni prave strany tela. Od chiropraktika se pozdeji dovedel, ze jeho zada jsou kriva jako "esicko".

Mark se ozenil v dost pokrocilem veku, a kdyz se manzelstvi po nekolika letech rozpadlo, byl hluboce ranen a deprimovan. Experimentoval s Gestalt terapii, praci s telem a skupinovou terapii a po nekolik tydnu se venoval intenzivnimu skupinovemu procesu, ktery se vyznacoval hlubokou introspekci. Tou dobou byl jeste vice deprimovan, a tak prerusil terapii a sam pracoval se svymi sny. Casto kouril konopi a citil, ze mu pomaha zvnitrnit jeho zkusenost a spojit se s temi castmi sebe sama, ktere byly potlacene."

Nekdy v te dobe se Mark asi dva mesice venoval meditaci, denne sedel a pozoroval sve myslenky. Pote se dovedel o Muktanandovi a odcestoval do Oaklandu, aby se s nim setkal. Byl Muktanandovi predstaven, kdyz v rade cekal na darsan, a asi patnact sekund spolu hovorili. Pri odchodu si s sebou vzal Muktananduv plakat. Umistil ho na domaci oltar a behem meditaci na nej soustredoval svou pozornost. Vedle obrazku byly dve svicky a meditacni ruzenec z dreva stromku tulsi. Kourival konopi, aby prohloubil svou meditaci o obrazu na plakatu, a vidal v nem dvacet nebo tricet obliceju. Jeho pozornost obzvlast upoutaly obrazy tri zen v Muktanandove obliceji -- divky, mlade zeny a postarsi matky. Tuto meditaci praktikoval po rannim cviceni, ktere zameril hlavne na jogicke asany, zvlaste pak na Pozdrav slunci. Jednoho rana, kdyz delal tuto asanu, ucitil na konci praveho prstu skubnuti, a pak, kdyz se sklonil k jedne noze, stahl se mu sval pod pravym kolenem. Sklonil se k leve noze, aby ziskal vetsi pakovou silu. Najednou jeho prava ruka uchopila nohu a trhla ji. Bylo to tak bolestive, ze otevrel usta, aby vykrikl, ale vydal ze sebe jen jemny zvuk "ta". (Pozdeji se dozvedel, ze se jedna o starodavnou mantru.)

Mark byl timto zazitkem velmi vydesen, ackoli soucasne citil, ze mekky zvuk a ritualni pohyb se mu v jistem smyslu snazily pomoci. Zacaly se u nej projevovat dalsi ritualizovane nekontrolovatelne krece a pohyby, obvykle na prave strane tela, a nedobrovolne delal asany. Tyto prihody v nem vyvolaly paranoidni pocit, ze je posedly. Hledal pomoc u terapeutu zabyvajicich se minulymi zivoty a u lidi s mediumistickymi schopnostmi, nebot veril, ze se ho neco nebo nekdo snazi ovladnout, a byl velmi negativisticky, vydeseny a nejisty. Temto podivnym pohybum se pokazde podrobil, protoze se obaval, ze se prihodi neco strasneho, neucini-li tak.

Mesic po teto zkusenosti citil Mark napor energie, ktery ho prinutil, aby odhodil konopi, ktere mel v kuchyni, vylil liker ulozeny v baru a nahrdelnik, ktery pouzival pri ritualu, zavrel do zasuvky nocniho stolku. Pak z oltare shodil svicky a cely ho znicil. Po teto udalosti ho ovladl panicky strach a prestal meditovat. Vedl si denik a dal se snazil najit nekoho, kdo by mu mohl vysvetlit, co se deje. Jedna vestkyne mu rekla, ze jde o Kundalini, a domnivala se, ze proces nejak souvisi s Bohem a ze by se mu mel odevzdat. Videl velky rozdil mezi prospesnou zkusenosti, kterou popsala, a bizarnimi pohyby, s nimiz se potykal.

Zoufale zatouzil zmenit svuj zivot, ale nevedel jak. Vyzkousel jiz radu skupinovych procesu, esalenskou i individualni terapii a zdalo se, ze nic nepomaha. Neco na nej nalehalo. Byl stale nespokojenejsi a ze zoufalstvi zacal opet kourit konopi. Byl pripraven udelat cokoli. Zacal meditovat tri hodiny denne a zacinal ve ctyri hodiny rano. Jednoho rana upoutalo jeho pozornost telefonni cislo na dolnim okraji Muktanandova plakatu. Zavolal do centra a zaslechl rozhovor o meditaci siddha-jogy. Kdyz slysel, ze doporucuji meditovat dvacet minut denne, polozil na stul obrovsky budik s pocitem, ze se dopousti zvrhlosti na opravdove meditaci. Zavolal terapeutce, ktera byla Muktanandovou zackou. Ta rekla, ze zkusenost, kterou prochazi, je probuzeni Kundalini, a ze se proces vymkl kontrole. Polekal se a zacal mit podezreni na konspiraci mezi ni a Muktanandou. Rekla mu, aby zavolal azylove centrum v New Yorku, kde mu pomohou, a on tak se zdrahanim ucinil. Mluvil se sekretarkou, a kdyz zavolal znovu, rekli mu: "Kundalini te tam vezme. Prijd na intenzivni program." Mark citi, ze to ovlivnilo jeho nasledujici cestu.

Kratce po tomto rozhodnuti zacal mit Mark zazitky, pri nichz byl zmrazen v pohybu. Jednou napriklad stal ve sprse tak dlouho, dokud nezacala tect jen studena voda. Jindy se v restauraci pokusil vstat ze zidle, jeho prava ruka vyletela, ale telo se ani nepohnulo. Nakonec se s cizi pomoci oprel o pravou cast sveho tela, stejne se pak ale nedokazal postavit. Byl privolan lekar, ktery mu hodinu a pul pomahal s dlani na koreni jeho patere a pouzival pritom rizenou predstavivost. Mark nakonec vstal, udelal nekolik muder a pozehnal vsem lidem v restauraci.

O intenzivnim programu v New Yorku rika nasledujici: "Vesel jsem dovnitr, posadil se a pak jsem upadl. Dali mi sladkosti a ja jsem citil teplo a podporu a videl pratelske obliceje. Pak jsem sel nahoru a provedl ritual, pri nemz jsem si na hlavu lil vodu. Me pocity kmitaly nekde mezi hruzou a nadsenim. Pak ke mne v hale pristoupil Muktananda a ja jsem se roztrasl. Muktanandovo pavi pero me bodlo do prave strany tela a ja jsem se prikrcil jako zvire." Miloval modlitby a hudbu, ktera byla soucasti programu, a nekdy mel pocit, jako by se nachazel v kouzelne komnate, ale kdyz odesel, zasahly ho obavy a uzkost. Ackoli Muktananda v te dobe s vyjimkou deti darsan nedaval, Mark zaprisahl koordinatorku, at ho pusti dovnitr, a ona tak ucinila. "Kdyz jsem stal v rade za detmi, napadla me myslenka: 'Nechte ditek jiti ke mne a nebrante jim, nebo takovycht jest kralovstvi Bozi,' a ve chvili, kdy se ke mne priblizil Muktananda, byl muj strach pryc. Poklekl jsem a zvedl pravou ruku nad hlavu. Muktananda rekl, abych prisel bliz, a na nekolik vterin se zahledel do mych oci. Pak jsem se vratil na sve misto na zemi a zacal pocitovat vnitrni hadovite pohyby. Z konecku mych prstu se zvedal jemny prijemny pocit a me rozruseni se vytratilo. Natahl jsem obe ruce, abych se chytil rukou cerneho a bileho muze, kteri byli vedle, ve snaze nalezt pocit domova. Beloch se stocil do zarodecne polohy, aby se mi vyhnul, a nekteri pomocnici v hale k nam pristoupili. Ja jsem ale nahlas rekl, ze Muktananda si pral, abych to udelal, a oni odesli pryc. Pak se ma ruka prestala pohybovat a ja jsem se rozplakal a rekl: 'Zkusil jsem to, ale mohl jsem zachranit jen jednoho z nich.'"

V autobuse na ceste domu z asramu se Mark pokousel dotykat vsech lidi kolem. Veri, ze ho k tomu vedla touha pomoct jim. Podobne se choval v ulicich New Yorku, dotykal se lidi a zehnal jim. "V oblacich nad mestem jsem videl hruzne obliceje. Kdyz jel taxik na letiste, vyletela nahoru kapota a ja se vyplasil, zaplatil jsem ridici vsemi svymi penezi a zbytek cesty jsem sel pesky. Na letisti jsem byl velmi zmateny a mel jsem spatnou letenku, a pak jsem se u pokladny zhroutil na podlahu. Nakonec mi stevardka prinesla spravnou letenku a usadila me na sedadlo v prvni tride."

Kdyz letadlo odstartovalo, Mark mel dojem, ze po nem "strileji" lide kontrolovani dabelskymi duchy. Stacilo, ze na neho namirili loket, koleno nebo palec. Mel u sebe bibli, a tak ji otevrel na kapitole o trech pokusenich. Nakreslil obrazek Muktanandy a tabernakuly z zidovskych pribehu, ktere v nem vyvolavaly pocit bezpeci. Ve snaze zastavit dabelske duchy se naklonil k jedne divce a rukou napodoboval kobru a totez udelal i muzi, ktery sedel za nim, a dalsimu, jenz cetl noviny. Pak se k nemu priblizil a karatistickym uderem sekl muze do slabiny. Kdyz prisla stevardka, rekl hlasem napodobujicim dite: "Ja jsem delal svou meditaci a oni me zlobili." Vnitrni hlas mu rekl, ze bude zatcen pro napadeni nebo zajisten k psychiatrickemu vysetreni. Kdyz se nic nestalo, zhroutila se vsechna jeho spolecenska ocekavani toho, jak by mely veci vypadat, coz ho jeste vic vydesilo. "Nevedel jsem, jak se mam chovat ve svete, kde se mohlo stat cokoli."

Utisil se, az kdyz ho pritel vyzvedl na letisti. Jeho podpora byla velmi dulezita a Mark dospel k zaveru, ze ma pouze nejake emocionalni problemy. Po nekolik nasledujicich tydnu spal jen dve hodiny denne a prosel radou na prvni pohled psychotickych zazitku. Jeden z nich se objevil mezi druhou a treti hodinou ranni. "Probudil jsem se a prosel jsem celym svym domem, abych nasel a oddelil kladase od padouchu. Probiral jsem se pritom botami, gramofonovymi deskami a dalsimi predmety. Asi v deset hodin dopoledne bylo vse v dome roztridene a ja jsem odstrelil ty spatne." Jindy se probudil a v trenyrkach vysel ven na terasu. Asistoval "u Muktanandova smrtelneho loze". Psal na beton tuzkou, kolik je hodin. Vse, co se hnulo, povazoval za nepritele. Do peti hodin odpoledne, kdy mel domluvenou schuzku a veceri, provadel ritualy. V jedne chvili zaslechl svuj hlas, ktery znel jako hlas chlapce a rikal: "Pospes si... Pojd a umri, chlape -- mam spoustu prace."

Markovi zavolala jeho byvala manzelka a doporucila mu, aby navstivil masazni a lecebne centrum v horach. Odjel tam tedy na nekolik dni, odpocival v prirode, plaval v bazenu a daval si horke koupele. Lide vnimali jeho potrebu doteku a masirovali ho. Jedna zena mu udelala Tragerovu masaz, ktera mu pry otevrela srdce.

Po teto zkusenosti si Mark stale vice uvedomoval, ze chce pracovat svyma rukama, a pochopil, jak byl nestastny jako ucitel. Uvedomil si, ze touzi po doteku a ze chce byt v prirode a mezi lidmi a pracovat s telem. Jeste stale citil strach ze sveho tela, ale na jine urovni citil, ze je schopen je vice prijmout. Zacal uvolnovat sve zabrany a prijimat esteticke a sexualni potreby sveho tela, misto aby je soudil. Rozhodl se studovat masaz a Tragerovu praci s telem. To bylo zpocatku velmi obtizne, protoze jeho telo, zvlaste jeho prava cast, vykonavalo spontanni pohyby, ktere nedokazal ovladat. Na nekolik let prerusil studium, protoze si uvedomoval potrebu vice se uzemnit a integrovat sve zkusenosti. Navstevoval ruzne vestce a terapeuty, ale citil, ze ani jeden z nich mu prilis nepomohl a ze odpovedi musi hledat ve svem nitru.

Po techto pocatecnich zkusenostech se u Marka zacala projevovat siroka skalu fyzickych priznaku a casto se podroboval vysetrenim v Kaiserove nemocnici. Citil, ze kdyby se mu podarilo dokazat, ze problem spociva v necem telesnem, mohli by ho lekari vylecit. Jeho spontanni pohyby pozorovali neurologove, ale vysledky jejich testu byly negativni. Jeden lekar nazyval jeho krije myelonickym pohybem (nedobrovolne pohyby s fyzickou pricinou v mozku) a naridil rentgenovy snimek mozku. Jednou Marka poslali k onkologovi, protoze se na rentgenovem snimku objevila jakasi hmota v jeho prave plici. Chirurg, ktery mel provest biopsii, rozhodl, ze nema dostatek dukazu, aby to potvrdil. Rekli mu, ze jeho problemy jsou emocionalniho charakteru, a dostal recept na Haldol. Vybral jednu davku, ale nenastala zadna zmena, a tak dospel k zaveru, ze by k tomu, aby se dostavil nejaky efekt, potreboval obrovskou davku, a proto tento lek uplne vysadil.

Behem jedne faze mel potize se srdcem. V noci se probouzel, presvedcen, ze nedycha, a necitil tep srdce. Dupal a tloukl se do hrude v domneni, ze umira. V hrudi citil bolesti a napeti, a kdyz bezel, mel v hrudniku svirave pocity. Prosel kardiologickym vysetrenim, opet bez diagnozy.

Markovy dalsi problemy:

  1. Pocituje podrazdeni praveho palce, ktere je provazeno palivymi pocity a nedobrovolnym vytacenim chodidla smerem ven, krecovite tlaci chodidlem proti podlaze; miva pocity, jako by jeho nohou projel blesk.
  2. Nemenny vnitrni tlak mu zpusobuje bolesti a telesne krece. Nekdy projede jeho telem od hlavy az k palci na noze zachvev. Tento pohyb je nyni jemnejsi a pusobi mu mene potizi, pocituje ho hlavne v krku a hlave
  3. Miva pocit, jako by po nem lezli mravenci.
  4. Zveda ramena a rukama kopiruje spiralovity pohyb, jez vykonava energie v jeho tele.
  5. Ma bolesti hlavy a citi se pri tom, jako by lebka byla tak mekka, ze by se do ni mohl prostrcit prst.
  6. Zamrzne ve stavu podobnem transu, nez jej nekdo nebo neco uvolni. Pri rizeni auta se nekdy uprene diva pred sebe a jeho oci maji na chvili skelny pohled.
  7. Potyka se s necitlivosti a extremnim chladem v prstech na nohou a rukou, zvlaste na prave ruce. Konecky prstu mu zloutnou nebo zbelaji -- nekdy az na tri hodiny, pak zmodraji a postupne ziskavaji normalni barvu. Podrobil se vysetrenim kvuli podezreni na chorobu lymfatickeho systemu, protoze leva a prava cast jeho tela mivaji extremne rozdilnou teplotu. Pocitoval tez palive pocity na svych chodidlech, zvlaste na pravem palci, a nekdy snasi extremni horko. Jednou si spalil kuzi horkou vycpavkou a necitil to.
  8. Mel ekzem spojeny s otokem, ktery se zcela spontanne objevil a zmizel.
  9. Nekdy se toci v kruzich s rukama sepjatyma jako pri modlitbe a citi, ze je to pokus o nalezeni nove rovnovahy. Po nejakou dobu se to stavalo dvakrat nebo trikrat tydne, v dobe naseho rozhovoru se to delo priblizne obden.
  10. Jednou ho energie primackla ke skale a napravila mu obratle a srovnala zada. Veri, ze kdyz po nem energie chce, aby prevzal vedeni, pusobi mu bolest. Jakmile si neni jist tim, co delat, zacne odrikavat triadvacaty zalm. Pak "veskery pohyb zmizi, kdyz energie chce, abych opet prevzal vedeni a ziskal kontrolu".
  11. Nutkave zpiva stare pisnicky anebo si piska a vydava jednoslabicne zvuky jako "ta"; slysi slova "mir", "Buh" nebo "Buh s tebou".
  12. Vi, ze je velmi citlivy vuci energii jinych lidi, kteri mu delaji masaz nebo pracuji s jeho telem, a casto vida barvy, zvlaste oranzovou a zlutou, ktere viri, jako by se dival do ohne.

Mark nezazil mnoho vizualnich jevu, ale jednou, na zacatku procesu, videl svetlo uvnitr sveho tela, jako by nemel pokozku, ktera by zakryvala telo. Otevrenyma ocima videl kanaly energie, kterymi se pohyboval stribrny zablesk.

Behem sveho zapasu pri integraci tohoto procesu si Mark uvedomil, jak nestastny byl ve svem zamestnani, a nakonec odesel do duchodu, aby travil cas studiem masaze a jinych forem prace s telem. Pokousi se zmenit sve intelektualni zamereni na holisticky pohled na svet. Nadale se potyka s mnoha priznaky, ty se ale objevuji na verejnosti jen zridka. Venuje se hatha-joze a trochu i meditaci. Zjistuje, ze fyzicka aktivita, pobyt v prirode a soustredeni se na pritomny okamzik jsou velmi uzitecne pri zvladani energie. Citi, ze krome hatha-jogy byly pro nej nejuzitecnejsi akupresura a Tragerova masaz, provadene kompetentni a citlivou osobou, ktera chape energii. Na druhou stranu se domniva, ze mu vubec nepomohl rolfing ani polaritni terapie. Masaz ho uvolnuje. Ovsem zadna z techto terapii nedokaze primet energii, aby ho nechala byt. Kdyz citi ulevu po praci s telem, ktera, jak tvrdi, uvolnuje negativitu, a opet citi energii, vi, ze pracovat s nim muze jedine energie... "Prace s telem otevre kanal a energie se zacne pohybovat, jako by ji nekdo otevrel branu."

Mel mnoho dulezitych snu, v nichz figurovaly zeny, a mnohokrat citil, ze lekarky a terapeutky na nej reagovaly nejlepe a podporily jeho proces. Jeho drivejsi pohled na zeny se zmenil a pohlizi na ne spis jako na ty, kdo mu pomahaji spojit se s zenskou casti sebe sama, nez jako na sexualni objekty. Dalsi zmenu vidi v uvedomeni si sve potreby prijmout lidi a "byt s nimi v prostornejsim a svobodnejsim prostredi". Rika tez: "Potreboval jsem prevzit odpovednost za sve chovani a hnev. Verim, ze mnoho tvorive energie se v hnevu ztraci, a ja bych ji radeji prevedl do mnohem uzitecnejsi formy."

Poznamka k diagnoze teto zkusenosti

Mark mel ze vsech lidi, s nimiz jsem vedla rozhovor, nejvytrvalejsi a nejbolestivejsi problemy, ackoli jsem kratce hovorila i s nekolika dalsimi lidmi, kteri se zminovali o podobnem utrpeni. Je jedinecny v tom, ze nepocituje blazenost a zablesky svetla, miru a porozumeni se u nej vyskytuji jen zridka. Paranoidni strach ze zkusenosti ho zasahl v mnohem vetsi mire nez ostatni. Ma vsechny telesne projevy probuzeni Kundalini a byl emocionalne nicen, hlavne strachem, pochybnostmi a uzkosti zapricinenou nekontrolovatelnymi pohyby a bolesti v tele. Jeho otevreni se objevilo bez systematicke pripravy a v dobe, kdy uzival konopi. Z nejakeho duvodu sice saktipata umoznila otevreni, ale nepodporila je -- zrejme proto, ze byla kombinovana s mentalnim zmatkem a depresivnim a zoufalym stavem mysli.

Teoretizuji, ze nesmirne psychologicke ztraty v jeho detstvi, osamocenost, vazna zraneni prave casti zad, nedostatek kontextu a pochopeni vychodni spirituality, uzkost, kterou v nem zanechalo jizanske pojeti baptismu, a koureni konopi v nem vytvorily mlhu strachu a zmateni, ktere ho jednoduse utopily v ranych stadiich procesu. Byl premyslejici a analyzujici osobou, nemel kontakt se svym telem nebo emocemi a zoufale hledal cosi, o cem vedel, ze postrada. Tato zkusenost ho uvrhla do vlastniho stinu, a on po cela leta zapasil, aby nasel cestu ke svemu telu, emocim a vztahum. Jako by dve casti jeho psyche spolu zapasily po celou dobu procesu a nedaly mu moznost pocitit blazenost, extazi, odevzdani se nebo ziskat jiny mozny prinos, ktery zkusenost Kundalini skyta.

Mark se dostava do kontaktu s zenskou casti sebe sama, zjemnuje se a hleda svou integritu. Uz veri, ze se nachazi v duchovnim procesu, ale pochopitelne na nej pohlizi spis jako na peklo nez na raj. Do jeho filosofie a uvedomovani si sama sebe jasne vnesl nesmirnou zmenu a rust. Za podpurny prvek ve svem procesu oznacuje praci s telem a prirodu.

Péče o ducha v těle

Historie jednotlivych pripadu nam jasne naznacuji, ze probuzeni Kundalini je aktem promeny a katalyzatorem urychlujicim serii zmen ve vsech aspektech byti - fyzickem, emocionalnim, mentalnim i duchovnim. At uz uzname transformaci za mystickou udalost nebo na ni budeme pohlizet jako na biologicky proces, nelze pochybovat o tom, ze se osoba prochazejici timto procesem potyka s mnoha jeho fyziologickymi a psychologickymi soucastmi. Chce-li nekdo integrovat tuto zkusenost a radovat se ze zivota, coz je schopnost, kterou tato zkusenost cloveku prinasi, musi se naucit snaset velmi vysoke hladiny energie a nechat je volne plynout. Je nutne prijmout a nalezite ocenit tento energeticky proces, otevrit se mu a umoznit mu, aby v nas motivoval nove zpusoby byti. Hlavnim ukolem ega v tomto procesu je odstranit bariery a vytvorit fyzickou a psychickou strukturu, ktera je schopna prijimat a integrovat ducha. Z pohledu terapeuta existuje pet hlavnich ukolu, jejichz zvladnuti je nezbytnou podminkou uspesne integrace procesu. Strucne by se daly popsat asi takto:

1. Pochopeni

Pochopeni a ziskani informaci o zasadni duchovni a transformacni povaze tohoto procesu a o povaze konfliktu mezi egem a Self. Pak lze rozeznat priznaky a udrzet si vedomi nestranneho pozorovatele. Proces znacne usnadnuje pritomnost chapajicich pratel. Terapeut by mel poskytnout milujici a podpurne prostredi, ktere je teoreticky natolik rozsahle, aby udrzelo tento proces.

2. Zmeny zivotniho stylu

Chut a odhodlani provest nezbytne upravy zivotniho stylu, jejichz cilem je omezeni stresu, skromny zivotni styl, provadeni nejake duchovni praxe a nalezeni individualniho rytmu pomoci hlubsiho kontaktu s vnitrnim bytim. Zivot bliz prirodnimu prostredi a zavadeni jednoduchych struktur a podpory do zivota cloveka, ktery procesem prochazi, rovnez pusobi blahodarne podobne jako tvorive aktivity vedouci k sebevyjadreni, pohyb a tanec.

3. Posilovani tela

Posilovani tela a otvirani energetickych bloku prostrednictvim telesnych terapii, masazi a olejove lecby, praktik, jako jsou hatha-joga nebo recitace manter, pranajama nebo prace s dechem, pomoci zmeny stravy a aktivit, ktere pomahaji uzemnovat.

4. Psychologicka neboli karmicka ocista

Dokonceni starych psychologickych zalezitosti. Je nutne vyrovnat vsechny stare karmicke dluhy a ocistit se od nenaplnenych tuzeb, nevyjadrenych emoci a sebeznicujicich zvyku, protoze teprve pak muze duchovni zivot prinest sve plody. Tomu lze dopomoci tvurcim psanim, kreslenim, tancem, vypravenim o procesu, ocistnym placem a dalsimi druhy terapie. Clovek se predevsim musi naucit trpelivosti, vire, lasce, sebeprijeti a duvere v prirozeny tok zivota. Toto je stadium vzdavani se veci.

5. Prijeti vnitrniho Self za vlastni

Propojeni se s vlastnim vnitrnim vedenim prostrednictvim procesu, jakymi jsou rizena imaginace, dialog s ruznymi aspekty sebe sama, sny, vytvarne umeni a meditace. Ziskani schopnosti nestranne pozorovat vnejsi chovani sebe sama a srdcem naslouchat vnitrnim hlasum.


Vloženo: 13.02.2007

KOMENTÁŘE

počet komentářů: 0

SOUVISEJÍCÍ STRÁNKY


Přihlášení

Login:
Heslo:

K zamyšlení

Nejvyšší filosofií jest držet hubu. (František Drtikol)
- zkuste štěstí a seznamte se!
- meditace, přednášky, semináře
- Praha, Brno i další místa v ČR
- prodej nebo darování tibetské houby
- nabídka knih na prodej
- nabídka spolubydlení
- prostory pro různé akce


Sexuologická poradna a efektiv..
komentářů: 9, poslední: 25.01.2017
Nemám motivaci k žití
komentářů: 35, poslední: 21.02.2017
Takže na Měsíci nikdy nikdo ne..
komentářů: 18, poslední: 2.07.2016
Občas mě život nebaví...
komentářů: 10, poslední: 23.02.2017

Reiki je mrtvý zdroj
komentářů: 46, poslední: 21.05.2017
mystička Ivana Adamcová
komentářů: 15, poslední: 7.05.2017
Petr Chobot - meditační akce
komentářů: 3, poslední: 2.05.2017
Dvojplameny? Máte nějakou zkuš..
komentářů: 30, poslední: 30.04.2017
Pokračovatel Květoslava Minaří..
komentářů: 70, poslední: 22.04.2017
Outdoorové oblečení
komentářů: 13, poslední: 16.04.2017

Svět barevných balónků
komentářů: 1, poslední: 23.05.2017


Copyright © 2007-2017: Všechna práva vyhrazena | Mapa stránek | Přidávání článků | Diskuzní fórum | Seznamka HARMONIE | Kontakt | RSS 2.0