Pět Tibeťanů - zvýšení fyzických i duševních schopností

sestavil: Václav
zdroj: Christopher S. Kilham

Pět Tibeťanů (Kayakalpa) představuje systém cvičení, která jsou minimálně časově náročná, přesto však pronikavě zvýší vaši fyzickou sílu, obratnost a duševní schopnosti. I úplní začátečníci bez zkušeností s jógou ocení jistě schopnost Pěti Tibeťanů osvobodit celkový potenciál svého těla a mysli. Pět Tibeťanů je neobvyklý soubor cvičení. Vyžadují si relativně málo času a námahy, za něž nabízejí velké přínosy. Pravidelné cvičení pomáhá od svalového napětí a stresu, zlepšuje dýchání a také tráveni. Toto cvičení je mocný nástroj k oživení smyslového vnímání, umožňuje vytvořit a ovládnout vnitřní energii nutnou k sebeobrození jednotlivce. Fyzická cvičení v kombinaci s meditacemi kundaliní vytvářejí mocný systém jógy, který může, pokud mu to dovolíte, změnit váš život.

Tibeťan č. 1

Postavte se zpříma a široce rozpažte. Prsty rukou se dotýkají jeden druhého, dlaně jsou otevřené a obrácené směrem dolů. Držte ruce rozpaženy a točte se jako káča kolem své osy ve směru hodinových ručiček. Opakujte jedenadvacetkrát bez přestávky.

Když skončíte s točením, postavte se zpříma a dejte ruce v bok. Nadechněte se jako při dlouhém a hlubokém vdechu, vdechujte pochopitelně nosem. Vydechněte ústy s kulatými rty jako při vyslovování hlásky „Ú". Zopakujte nádech a výdech, dokončete dvě opakování mezidechu a přejděte k Tibeťanovi č. 2.

Při prvním pokusu o tento cvik můžete pocítit určitou závrat. Buďte opatrní a nepřesilujte se. Toto cvičení posiluje vestibulární aparát, centrum rovnováhy umístěné ve vnitřním uchu. Následkem pravidelného cvičení závratě ustoupí, otáčení těla bude snadné a plynulé, a to i za velkých rychlostí. Jde o stejný pohyb, jaký cvičí muslimští dervišové, súfiští mystici, kteří se dokáží dlouhodobě a velmi rychle točit kolem své osy. Jsou známí jako „tančící dervišové."

Tibeťan č. 2

Lehněte si na záda na matraci nebo žíněnku. Nohy natáhněte zpříma, chodidla směřují vzhůru, kotníky se vzájemně dotýkají. Paže leží podél těla, natažené dlaně jsou otočeny k podlaze. Nadechněte se nosem, zvedejte nohy, až mírně překonáte úhel devadesát stupňů. Současně zvedejte hlavu, až se brada dotkne hrudníku. Vše proved'te jedním plynulým pohybem. Prsty nohou míří přímo k obloze, spodní část zad by se neměla zvednout ze země.

Vydechněte nosem nebo ústy a vraťte se nohama i hlavou do původní polohy, v niž ležíte dokonale rovně na podložce. Opakujte celý cvik jedenadvacetkrát. Vdechujte při zdvihání hlavy a nohou, vydechujte při jejich spouštění.

Po skončení série se postavte zpříma a dejte ruce v bok. Dvakrát se nadechněte jako při dlouhém a hlubokém dechu, vdechujte nosem a vydechujte ústy s kulatě rozevřenými rty jako při vyslovování hlásky „Ú".

Tibeťan č. 3

Klekněte si tak, že se prsty nohou dotýkají země. Kolena jsou od sebe asi čtyři palce (10 cm). Ruce zapřete dlaněmi proti zadní straně stehen těsně pod hýžděmi. Páteř držíte zpříma, bradou se dotýkáte hrudníku.

Nadechněte se nosem a současně se zaklánějte v pase. Hlavu zaklánějte, jak nejvíce dokážete. Zapřené ruce vám v záklonu pomohou udržet rovnováhu. Pak vydechujte nosem nebo ústy a plynule se vracejte do výchozí polohy. Celý pohyb opakujte jedenadvacetkrát v plynulém, nepřerušovaném rytmu.

Po skončení série se postavte zpříma a dejte ruce v bok. Dvakrát se nadechněte jako při dlouhém a hlubokém dechu, vdechujte nosem a vydechujte ústy s kulatě rozevřenými rty jako při vyslovování hlásky „Ú".

Tibeťan č. 4

Posaďte se zpříma, nohy natáhněte před trupem. Natažené dlaně položte na podlahu rovnoběžně s boky. Poloha dlaní je velmi důležitá, musejí ležet těsně vedle boků. Bradou se dotýkejte hrudníku.

Nadechněte se nosem a plynulým pohybem zvedněte boky ze země, a to tak, že nohy pokrčíte v kolenou, čímž se chodidla opřou o zem. Současně proveďte největší možný záklon hlavy.

Dostanete se do polohy, v níž je váš trup rovnoběžný se zemí, zatímco nohy a paže jsou svislé. Vydechujte nosem nebo ústy, zatímco se vracíte do výchozí polohy. Pozor na uklouznutí chodidel. Chodidla by měla stále zůstávat na místě. Paže by se neměly ohýbat. Celý pohyb musí proběhnout kolem osy ramen.

Po skončení série se postavte zpříma a dejte ruce v bok. Dvakrát se nadechněte jako při dlouhém a hlubokém dechu, vdechujte nosem a vydechujte ústy s kulatě rozevřenými rty jako pří vyslovování hlásky „Ú".

Tibeťan č. 5

Cvik začíná tak, že se vzepřete na dlaních a prstech nohou. Rozestup mezi dlaněmi i chodidly je asi 65 cm. Hlava je vztyčená v záklonu.

Zatímco vdechujete nosem, udržujte paže i nohy napjaté, zvedejte hýždě a sklánějte hlavu k hrudníku, čímž se tělo ohne do polohy kdy vytváří dokonalý trojúhelník.

Vydechněte nosem nebo ústy, zatímco se přehupujete do výchozí polohy. Tělo s výjimkou prstů nohou a dlaní se během cvičení nedotýká země, nohy a paže se neohnou. Cvičení opakujte jedenadvacetkrát v plynulém, nepřerušovaném rytmu.

Po skončení série se postavte zpříma a dejte ruce v bok. Dvakrát se nadechněte jako při dlouhém a hlubokém dechu, vdechujte nosem a vydechujte ústy s kulatě rozevřenými rty jako při vyslovování hlásky „Ú."




Vloženo: 13.03.2007

KOMENTÁŘE

počet komentářů: 6
poslední: 12.05.2012 17:49

SOUVISEJÍCÍ STRÁNKY


Přihlášení

Login:
Heslo:

K zamyšlení

Vše, co si dokážete představit je skutečné. (Pablo Picasso)
- zkuste štěstí a seznamte se!
- meditace, přednášky, semináře
- Praha, Brno i další místa v ČR
- prodej nebo darování tibetské houby
- nabídka knih na prodej
- nabídka spolubydlení
- prostory pro různé akce


Sexuologická poradna a efektiv..
komentářů: 9, poslední: 25.01.2017
Nemám motivaci k žití
komentářů: 35, poslední: 21.02.2017
Takže na Měsíci nikdy nikdo ne..
komentářů: 18, poslední: 2.07.2016
Občas mě život nebaví...
komentářů: 10, poslední: 23.02.2017

Reiki je mrtvý zdroj
komentářů: 46, poslední: 21.05.2017
mystička Ivana Adamcová
komentářů: 15, poslední: 7.05.2017
Petr Chobot - meditační akce
komentářů: 3, poslední: 2.05.2017
Dvojplameny? Máte nějakou zkuš..
komentářů: 30, poslední: 30.04.2017
Pokračovatel Květoslava Minaří..
komentářů: 70, poslední: 22.04.2017
Outdoorové oblečení
komentářů: 13, poslední: 16.04.2017

Svět barevných balónků
komentářů: 1, poslední: 23.05.2017


Copyright © 2007-2017: Všechna práva vyhrazena | Mapa stránek | Přidávání článků | Diskuzní fórum | Seznamka HARMONIE | Kontakt | RSS 2.0