Ryby a nenasycené mastné kyseliny

sestavil: Václav
použitý zdroj: http://www.stob.cz

O tom, že ryby jsou vhodné pro naše zdraví slýcháme téměř každý den. Mnoho lidí se však obává v průběhu hubnutí ryb s vyšším obsahem energie a tuku. Jsou tyto obavy opodstatněné? Co jsou omega 3 - nenasycené mastné kyseliny?

Ryby jsou naprosto skvělým zdrojem kvalitních bílkovin - ty jsou velmi důležité. Kromě toho zásobují náš organismus vitaminy A, D a B, minerálními látkami jako jsou jód a zinek.

Nezastupitelné omega - 3 nenasycené mastné kyseliny

omega-3 nenasycené mastné kyselinyOmega - 3 nenasycených mastných kyselin přijímá většina z nás menší množství než kolik je zapotřebí. Je to tím, že se vyskytují jen v několika málo potravinách (lněné semínko, vlašské ořechy). Z hlediska nutričního významu jsou však nejlepším zdojem mořské ryby. Druhým důvodem může být i skutečnost, že si řada lidí při hubnutí vybírá jen potraviny s nejnižším obsahem tuku a v rámci ryb preferuje například treskovité ryby. To není zcela správné (přestože treska je excelentním zdrojem jódu). Tuk ryb potřebujeme pro jejich specifickou část - omega - 3 nenasycené mastné kyseliny.

Omega - 3 kyseliny jsou velmi důležitou složkou prevence srdečně-cévních chorob. Mají schopnost bránit tvorbě krevních sraženin (trombů), které můžou být příčinou infarktu myokardu nebo cévní mozkové příhody, tedy zavinit náhlé úmrtí. Omega -3 kyseliny tedy jednoduše řečeno „ředí“ krev. S těmito kyselinami se někdy můžeme setkat pod názvy EPA a DHA, často jsou prodávány ve formě doplňků výživy.

Omega 3 - nenasycené mastné kyseliny mají kromě toho protizánětlivý efekt v organismu a přijímané v dostatečném množství pomáhají v terapii autoimunitních onemocnění, jakými jsou Crohnova choroba, roztrušená skleróza, revmatoidní artritida a migrenózní stavy ( v těchto případech bývá v organismu zvýšená hladina prozánětlivých cytokinů a interleukinu 1). U dětí napomáhají rozvoji mozkových funkcí.

Obsah omega - 3 nenasycených mastných kyselin v gramech v 1 porci ryb (180 g), doporučená denní dávka je 1,1g (ženy) - 1,6 g (muži):

ryby a obsah tuku v nich

Ryby bychom měli konzumovat alespoň 2 x týdně. Tabulka napovídá, že není nutné se soustředit jen na dražší druhy ryb, ale že například herink (sleď), z něhož se vyrábí rybí výrobky, má obsah omega - 3 kyselin nejvyšší. Optimální je zařazovat do jídelníčku co největší množství druhů ryb - jednou týdně je vhodné koupit čerstvou nebo zmraženou rybu, jednou nebo dvakrát týdně zařadit některý z rybích výrobků (sleďové saláty, zavináče, sledě v aspiku). Je evidentní, že při hubnutí bychom měli preferovat sleďové saláty v jogurtu pro jejich nižší energetickou hodnotu.


Vloženo: 16.01.2007

KOMENTÁŘE

počet komentářů: 2
poslední: 16.10.2011 08:57

SOUVISEJÍCÍ STRÁNKY


Přihlášení

Login:
Heslo:

K zamyšlení

Pomíjivé je všechno. (Květoslav Minařík)
- zkuste štěstí a seznamte se!
- meditace, přednášky, semináře
- Praha, Brno i další místa v ČR
- prodej nebo darování tibetské houby
- nabídka knih na prodej
- nabídka spolubydlení
- prostory pro různé akce


Celoživotní problémy
komentářů: 1, poslední: 15.12.2018
Fyzický kontakt, aneb jak se s..
komentářů: 16, poslední: 4.12.2018
Státní bezpečnost (StB)
komentářů: 14, poslední: 18.11.2018

Petr Chobot - meditační akce
komentářů: 7, poslední: 13.12.2018
Vtipy s tématikou těchto strán..
komentářů: 23, poslední: 10.12.2018
Mají psychopati duši?
komentářů: 10, poslední: 26.11.2018
Reklama za každou cenu?
komentářů: 37, poslední: 23.11.2018
Mystika a umění
komentářů: 36, poslední: 12.11.2018
Jak mnoho meditovat?
komentářů: 74, poslední: 11.11.2018



Copyright © 2007-2018: Všechna práva vyhrazena | Mapa stránek | Přidávání článků | Diskuzní fórum | Seznamka HARMONIE | Kontakt | RSS 2.0