Tuky a light – Jíme zdravě?

sestavil: Václav
použitý zdroj: http://www.nadoma.cz

To, že jsou tuky nezdravé, zvyšují hladinu cholesterolu a mají nepříznivý vliv na cévy, slýcháme jak z úst lékaře, který nás nabádá ke snížení tělesné váhy, tak z reklamních šotů, které naopak doporučují výrobky s označením „light“, nebo ty, které jsou téměř bez tuku, ale mají lahodnou smetanovou chuť. Jsou opravdu tuky tak škodlivé a pomůže nám „light“ výrobek snížit tělesnou hmotnost?

tuky a light 1V nadměrném množství škodí našemu zdraví všechny tuky. Náš organismus ale tuky potřebuje, a to jak rostlinné, tak živočišné. Obojí totiž obsahují tři typy mastných kyselin, tedy nasycené, nenasycené a vícenenasycené. Zdraví nejužitečnější jsou vícenenasycené a nenasycené mastné kyseliny, obsažené zejména v rostlinných tucích. Čím více jich tuk obsahuje, tím je zdravější.

Někdy jsou však údaje o tom, zda je potravinářský výrobek light, nízkotučný nebo netučný velmi zkreslené. Označení „light“ znamená pokaždé něco jiného – někdy jenom méně kalorií, jindy snížený obsah tuku, kofeinu nebo nikotinu. Výrobce má možnost označit výrobek light jen proto, že má menší obsah tuku než druhý. Kdyby však na etiketě bylo uvedeno, že jde o výrobek se sníženým obsahem energie, pak by musel být jeho energetický obsah nižší než 41 kcal/100 g (170 kJ/100 g).

Tučnost výrobku se udává obsahem tuku (g/100 g), odtučněný výrobek má obsah tuku méně než 0,5 g na 100g, light výrobek poloviční ve srovnání s normálním výrobkem, nízkotučný méně než 3, velmi málo tučný méně než 5, málo tučný méně než 10.

Živočišné tuky

Živočišné tuky obsahují podstatně více nasycených mastných kyselin než rostlinné, proto nejsou příliš zdravé. Ale i tyto kyseliny naše tělo potřebuje. Například z těch obsažených v mléku a mléčných výrobcích se v těle tvoří látky, které chrání sliznice a působí preventivně proti rakovině tlustého střeva a konečníku. Alespoň jeden jogurt, kefír, zákys denně by měl být samozřejmostí. Stéle nedoceněné je podmáslí, které je obvykle nízkotučné (obsahuje nejvýše 1% tuku). Navíc tento zakysaný nápoj podporuje podobně jako čerstvé jogurty růst bakteriální střevní flóry. Ze sýrů vedou olomoucké tvarůžky, který jsou také téměř bez tuku (jen 0,8 g ve 100 g) a čerstvý sýr typu cottage. Tavené sýry kupujte jen občas a pouze nízkotučné. Jsou slané, obsahují tavicí soli jako přídatné látky a jsou tepelně upravené.

V tuku obsaženém ve vejcích a mléku je zase lecitin, který pozitivně působí na buněčné stěny a příznivě zasahuje do metabolismu cholesterolu. Dávejte přednost mléku polotučnému, nekupujte ani mléko odtučněné (pokud nejste obézní). Nezapomeňte, že řada vitaminů nezbytných pro organismus, zejména vitaminy A,D a K, je rozpustná v tucích.

Z mléčných výrobků vybírejte spíše ty se sníženým obsahem tuku, tedy dvou- až tříprocentní jogurty, tvrdé sýry s obsahem tuku v sušině 30 procent a tavené okolo 45 až 50 procent. Smetanu, šlehačku a velmi tučné sýry zařazujte do jídelníčku jen výjimečně. Pokud jde o kozí a ovčí mléko a výrobky z nich, mějte na paměti, že obsahují až dvakrát více tuku než mléko kravské. Jejich výhodou je ale vysoký obsah vitaminů, minerálů a nízký obsah mléčného cukru.

Chcete-li snížit příjem živočišných tuků, omezte konzumaci uzenin, paštik, konzerv a tučných mas. Živočišné tuky přijímejte pouze jako tuky skryté v potravinách, tedy v kvalitním libovém mase, vejcích a mléčných výrobcích. Skryté tuky dostatečně pokrývají naši potřebu živočišných tuků. Ke smažení vybírejte rostlinné tuky a oleje, které nezvyšují hladinu cholesterolu a neubližují cévám tolik jako nasycené mastné kyseliny. Rostlinné oleje obsahují také řadu důležitých látek, jako jsou fosfolipidy, aromatické uhlovodíky a vitaminy. Nejvíce jich mají panenské oleje z prvního lisování za studena, které nejsou dále upraveny rafinací. Tyto oleje, jako je olivový, používejte ve studené kuchyni nebo je přidávejte do hotových pokrmů

Chceme-li jíst lehce, vyhledáváme balenou drůbež s nižší tučností (kuře, krůta) nebo králíka. Kůži stahujeme, protože je v ní mnoho tuku. Lehké bílé maso z drůbeže či ryb má být na našem stole častěji než maso červené, protože neobsahuje tolik skrytého tuku a minimum zjevného tuku, který u červených mas obvykle vyřezáváme. Kdo do své stravy zařadí pouze bílé maso, nemůže si myslet, že úplně skoncoval s tukem a cholesterolem. I drůbeží stehno s kůží má více tuku a cholesterolu než libové vepřové nebo hovězí kýta. Vepřové maso obsahuje sice dvojnásobné množství tuku než drůbež bez kůže, ale zato jen dvě třetiny cholesterolu. Zvěřina naopak obsahuje málo tuku, ale má vysoký obsah cholesterolu. Netučné je maso klokaní, které je pro nás stále raritou připomínající obyčejné hovězí, i pštrosí, které je u nás stále velkou vzácností.

Ryby

tuky a light 2Rybí maso je zdrojem živočišných bílkovin, přičemž nezvyšuje hladinu cholesterolu, právě naopak – obsah Omega 3 vícenenasycených mastných kyselin významně upravuje stav tělesných lipidů a cholesterolu. Zejména mořské ryby, a to zvláště ze studených moří, jsou jedním z nejúčinnějších prostředků v prevenci kardiovaskulárních chorob. V jídelníčku by se měly objevit minimálně 2 až 3krát týdně (i v podobě konzerv, nakládaných ryb apod.). Příznivci „light“výrobků vyhledávají libové zadní hovězí, svíčkovou, vepřovou kýtu, panenku, jehněčí, klokaní a pštrosí.. Kuřecí maso je asi 1,5x tučnější než krůtí.

Hodně cholesterolu je také ve vejcích, ale je zde ve formě, která je vzhledem k ukládání cholesterolu v cévách méně riziková. Chcete-li snížit hladinu cholesterolu, omezte spíše maso a uzeniny než vejce a mléčné výrobky. U mléčných výrobků platí, že čím je výrobek tučnější, tím více cholesterolu obsahuje. Nejvíce je ho v másle. Margaríny mají stejnou energetickou hodnotu jako máslo. Snížený obsah energie mají pouze ty, které jsou označené jako light. Jejich hlavní výhodou proti máslu je, že neobsahují cholesterol. Margaríny se připravují ztužováním rostlinných olejů. Některé výhodné vlastnosti rostlinných olejů se tímto zpracováním ztrácejí. Bílé margaríny jsou vhodné ke smažení a tepelné úpravě za vyšších teplot. Žluté, pomazánkové, jsou ochuceny jako máslo. Přidává se do nich syrovátka pro zvýraznění máslové chuti, vitaminy E,A a D a karoteny. Při snižování hmotnosti nám však nepomohou.

Mnozí si myslí, že když budou konzumovat výhradně potraviny light, tělesná hmotnost se samozřejmě sníží. I u light výrobků si musíme dávat pozor na jejich množství a při výběru potravin si na etiketě všímat nejen obsahu tuku, ale také obsahu energie. Může být nepřiměřeně vysoký, i když jde o netučný výrobek. Někdy lze nahradit energetickou nebo tučnější potravinu jejím alternativním protějškem, aniž bychom poznali změnu chuti (kysaná smetana – nízkotučný jogurt, kuřecí prsa smažená v oleji – prsa pečená v troubě v alobalu).

Další slabostí naší kuchyně jsou přesnídávkové omáčky (gulášová, fazolová, zelňačka), jsou zahuštěné tučnou jíškou a další tuk pochází z masa a uzenin nebo dokonce šlehačky, které se do nich přidávají. Proto bychom měli dávat přednost vývarům z hovězího a drůbežího masa, do nichž přidáme zeleninu. Po vychladnutí tuk usazený na hladině lžící odstraníme.

Rostlinné potraviny

Olejnaté rostlinné potraviny jako luštěniny, ořechy, semena a kakaové boby sice obsahují tuk, ale neobsahují cholesterol. Ořechy obsahují cenné vyšší nenasycené mastné kyseliny a s nimi vitaminy rozpustné v tucích, zejména vitamin E, dále minerály a stopové prvky. Čokoláda má vysoký obsah tuku a cukru, neobsahuje však cholesterol, s výjimkou mléčné čokolády vyrobené ze sušeného mléka. Čokoláda obsahuje kyselinu stearovou, která má příznivý vliv na syntézu takzvaného hodného cholesterolu. Dále obsahuje fosfolipidy a nukleotidy, které zlepšují činnost mozku, a působí na zvýšení syntézy tryptofanu, jenž má antidepresivní účinky. Také fenyletylamin obsažený v čokoládě má silný antidepresivní účinek, zmírňuje pocity strachu, úzkosti a napětí. V čokoládě nechybí ani stimulující látky jako teobromin a velmi malé množství kofeinu. Teobromin uvolňuje cévy a tím snižuje krevní tlak, stimuluje srdce, působí močopudně. Tato pochoutka tedy tak nezdravá není.


Vloženo: 8.03.2007

KOMENTÁŘE

počet komentářů: 3
poslední: 31.08.2010 00:18

SOUVISEJÍCÍ STRÁNKY


Přihlášení

Login:
Heslo:

K zamyšlení

Moudré ucho neposlouchá, co hloupá huba povídá. (Božena Němcová)
- zkuste štěstí a seznamte se!
- meditace, přednášky, semináře
- Praha, Brno i další místa v ČR
- prodej nebo darování tibetské houby
- nabídka knih na prodej
- nabídka spolubydlení
- prostory pro různé akce


Zamilovala jsem se do postavy ..
komentářů: 5, poslední: 2.07.2017
Jak voní blížící se smrt?
komentářů: 4, poslední: 15.07.2017
Sexuologická poradna a efektiv..
komentářů: 10, poslední: 17.06.2017

Reiki je mrtvý zdroj
komentářů: 51, poslední: 18.07.2017
Ayahuasca v ČR
komentářů: 51, poslední: 13.07.2017
Nemám motivaci k žití
komentářů: 38, poslední: 6.07.2017
Pokračovatel Květoslava Minaří..
komentářů: 72, poslední: 2.07.2017
Duchovní, či jinak zajímavé fi..
komentářů: 244, poslední: 1.07.2017
Šťastný a naplněný život
komentářů: 28, poslední: 27.06.2017


Anketa

Bylo by moudré zrušit veškeré jaderné zbraně?
-> ->
Celkem hlasovalo: 4627

Copyright © 2007-2017: Všechna práva vyhrazena | Mapa stránek | Přidávání článků | Diskuzní fórum | Seznamka HARMONIE | Kontakt | RSS 2.0